Nowością tegorocznej edycji Targów Książki w Katowicach jest „Salon Muzeów i Książki Muzealnej” – prezentacja oferty i dorobku polskich muzeów ze szczególnym uwzględnieniem muzeów ze Śląska.

Na zbiorczym stoisku wystawienniczym można zapoznać się z publikacjami i propozycjami muzeów z regionu śląskiego. Swoją ofertę prezentują: Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach, Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny” w Chorzowie, Muzeum Historii Katowic, Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, Muzeum im. O.E. Drobnego w Rybniku, Muzeum Miasta Jaworzna, Muzeum Miejskie im. Maksymiliana Chroboka w Rudzie Śląskiej, Muzeum Miejskie Sztygarka w Dąbrowie Górniczej, Muzeum Miejskie w Tychach, Muzeum Miejskie w Żorach, Muzeum Powstań Śląskich w Świętochowicach, Muzeum Saturn w Czeladzi, Muzeum Śląska Cieszyńskiego, Muzeum Śląskie w Katowicach, Muzeum w Bielsku-Białej, Muzeum w Tarnowskich Górach i Muzeum w Gliwicach.

Na Forum A zlokalizowanym tuż przy stoisku odbywają się natomiast lekcje muzealne dla młodzieży oraz dyskusje panelowe. Pierwsza z nich dotyczyła roli muzeów w kształtowaniu tożsamości regionalnej oraz w promowaniu dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu. W spotkaniu wzięli udział: dr Michał Kawulok z Muzeum Beskidzkiego w Wiśle, dr Joanna Lusek z Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu oraz dr Jacek Siebel z Muzeum Historii Katowic w Katowicach.

Każde muzeum kształtuje tożsamość regionalną, przede wszystkim w zakresie swojego regionu i nie jest to tożsamość jednolita, bo mniej czy bardziej, ale w każdej instytucji ta tożsamość jest różna, odwiedzający przychodzą z różnym bagażem doświadczeń. A muzealnicy starają się, żeby każdy z nich mógł się w jakiś sposób odnaleźć jakąś cząstkę siebie.

Obok wystaw stałych organizowane są różne wydarzenia, aby jak najszerzej dotrzeć z ofertą.

Podczas dyskusji przyznano także, że dzieci i młodzież to najbardziej wymagająca grupa, ale wszystko zależy od przedsięwzięć, jakie się z myślą o młodych ludziach podejmuje.

Atrakcyjne zajęcia bardzo często stanowią zachętę do zwiedzania muzeów. Do tego zajęcia edukacyjne budują tożsamość, a jeżeli są to zajęcia regionalne, budują świadomość na temat tego, jakie są zbiory w lokalnej placówce.